Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Jeanette Inkerö - 13 oktober 2012 15:32

Snart dags att åka till min kärlek för lördagsmys..mmm gott. Inatt sov jag själv...vakna kvart över 6 i morse helt förvirrad och såg mig själv sitta upp länge och undrade var min man var  ...hmm...alltså vad händer helt ärligt vi har då verkligen bott in oss i varandra...så himla tomt när vi inte sover ihop, fan låter som ett gammalt par men nej saknaden är där hela tiden när man inte är tillsammans, men snart så i armarna igen..hihi


Igår var jag dock en lite sväng och kollade när bandet repade, grymma är de..så kul att lyssna och jag tror det kommer bli en grym fest framöver...skulle vara skojigt att ha 2-3 fester om året, får nog se till att det blir lite tradition..innan vi ens har haft en första...hmm..jaja är jag i ett nötskal ska alltid ligga steget före helst ett par, men är väl därför som jag var en grym servitris i mina unga dagar oxå...  


Idag har jag iaf bakat.......som jag snart ska mata min godingar med...

 

Äpplekräm men kanelstång som fick koka med....mums

 

Sen äppelpaj...dock inte denna, utan en annan sort...men denna är så himla god så man riktigt känner hur den ............i munnen på en....


RECEPTET DÅ!!

Degen: 5 dl vetemjöl, 3/4 dl socker, 200 g smör, 1 litet ägg, extra mjöl.


Fyllning 1: 300 g mandelmassa, 150 g smör, 3 små ägg.


Fyllning 2: 6 syrliga äpplen, 1 msk socker.


Jag föredrar att arbeta med händerna när jag bakar. Mjöl och smör smulas samman i en bunke tills det blir finfördelat, därefter blandas sockret in. Tillsätt ägget och krama ihop allting till en deg.


Sätt ugnen på 175°.


Vispa mandelmassan och sockret vitt och pösigt. Rör sedan i äggen ett i taget.


Smörj en kakform. En variant med löstagbart botten passar bäst. Mjöla ett bakbord med det extra mjölet och platta ut degen så att den kan lyftas över till kakformen. Kläm ut degen i formen från mitten utåt ända upp i kanterna. Häll in mandelmassa smeten och förgrädda kakan i 8 minuter. Låt den svalna.


Skär varje äpple i åtta klyftor och lägg dessa i det svalnade kakskalet. Strö över socker och sätt in kakan i ugnen i 35 minuter.


Serveras med lätt vispad grädde.



Hoppas ni alla får en skön lördag...


Puss och kel...flickan  

Ovido - Quiz & Flashcards